Forum: relax forum

relax-middag!

Fra og med år 2012 valgte vi å flytte relax-kveld til tirsdager, da dette er en dag det skjer mye ellers på huset (øvelser for Mini-, Artkompaniet og Ex-Art).
Det kom opp forslag om at vi kunne spise middag sammen på ettermiddagen, slik at man kunne komme rett fra skole og jobb til ferdig middag.

Flinke folk på kjøkkenet!

Dette har vært en kjempesuksess, og tirsdag 24.april toppet det seg, da over 20 stk valgte å dele middag sammen! Det å spise sammen er noe av det mest sosiale som finnes, og vi er priviligerte som får lov å møtes hver tirsdag og ha det hyggelig i lag. Ida Margrethe Lundemo har vært pådriver og organisert middagene, og skal sammen med flere dyktige medarbeidere ha en stor del av æren for at det har blitt et så bra tilbud!
Tirsdag 08.mai var siste relax-kveld før sommerferien, men ikke fortvil: det er fortsatt relax-fester igjen!

Forventningsfull gjeng klar for taco!

Lørdag 19.mai, lørdag 2.juni og lørdag 16.juni har vi samlinger, og hvis været tillater det så ønsker vi å finne på noe ute i forkant av relax-festene. Har du noen gode forslag til aktiviteter, så kom med det!

Håper vi sees før sommeren!
love, relax

Ut av komfortsonen

- Godta å føle deg usikker
- Godta å være i en situasjon hvor du ikke er sjef og kul – vær ydmyk igjen
- Godta at du ikke vet alt
- Godta at du MÅ gå ut av båten i blant – at det føles skummelt er ikke det minste rart
- Godta å lære hva styrkene og svakhetene dine er – og å strikke deg
- Godta å måtte lene deg på Gud

Denne listen skrev jeg til meg i fjor høst, da jeg satt under et myggnettingtelt i rom hvor det duret i aircondition-anlegg og takvifter, og jeg likevel hørte lyden av mer tuting og trafikkstøy enn jeg noen gang har hørt før. Det var en av de første dagene i Bangladesh, og jeg befant meg jetlagget og utslitt i hovedstaden Dhaka, i dette lille, fattige, vakre landet med 160 millioner innbyggere. Badstue-luften, måten jeg og nordmennene jeg reiste sammen med ble stirret på som om vi var noe midt i mellom Julia Roberts og et eksotisk dyrehagedyr, den sterkt krydrete maten, klærne, språket, tiggerne, døgnrytmen (3 timers søvn en tirsdagsmorgen), fattigdommen … til sammen ble det litt overveldende, selvom jeg visste at det var bra for meg å være der, å lære, å strekke meg, å utvikle meg.

Det er det som er greia med å gå ut av komfortsonen din – det er ikke bare komfortabelt. Det kan faktisk være alt annet enn komfortabelt, selvom det er bra for deg. Derfor skrev jeg denne listen til meg selv der jeg satt på soverommet i Dhaka og prøvde å samle krefter og riste av meg anspenthet og engstelse.

Gud vil at du skal gå ut av komfortsonen din i blant, kjære deg. Det finnes ingen sjanse for at du har like store planer for deg selv som det Gud har for deg – men for at disse planene skal bli virkelighet, kan du ikke være fastlåst i at du ikke på noe vis trenger å utvikle deg. Du TRENGER å utvikle deg og å gå ut av komfortsonen din i blant! Og når du gjør det og står midt i det ubehaget som følger, håper jeg at listen min – “Forutsetninger for utvikling” – kan gi deg nytt pågangsmot og håp.

God bless!
-Randi

Nye bilder ligger ute!!!

Vi har lagt ut noen bilder fra lørdag 10.mars, sjekk de ut her.

Tro, håp, kjærlighet, sorg...

Det er bra liv på relax om dagen! De to siste relax-festene har vi vært så heldige å få høre både Ida Margrethe Lundemo og Espen Ringen snakke for oss, og de har hatt litt forskjellig utgangspunkt i tema.

Ida snakket om “Tro, håp, mot, glede og kjærlighet”, og inspirerte oss ved å fortelle om hvordan hennes kusine klarer å holde livsmotet oppe, til tross for at hun sliter med flere sykdommer som preger hverdagen. Det var en tankevekker for oss alle, når vi vet hvor fort gjort det er å klage over små bagateller i hverdagen. Espen sitt tema var “Sorg”, og det var tydelig å se og høre at det han sa var noe som kom fra hjertet. Han hadde en positiv vinkling på hvordan man kan oppleve kjærlighet midt i sorgen, og det var en virkelig oppmuntrende snakkis!
Heldigvis kommer vil til å få høre både Ida og Espen snakke flere ganger på relax, så det må du ikke gå glipp av!

Heldige er vi også på musikkfronten, der Svein Tommy Aldersjøen, Maria Forsberg og Carina Erlandsen alle har vært med å lede i det musikalske de siste lørdagene! Det har alt i alt vært god stemning, så det er ingen grunn til ikke å ta turen innom de neste relax-festene!
Allerede førstkommende lørdag er det Randi Haugen sin tur til å snakke, og jeg gleder meg! Svein Tommy Aldersjøen har fått med seg kameraten Kenneth Hansen Ødegård, og sammen skal de spille og synge sammen med oss. Det blir nydelig! Sees vi på lørdag?

Hvis du ikke har fått det med deg, så har vi også relax-kveld med åpen kafe, hver tirsdag fra kl.18. Alltid bra folk og koselig stemning :)

love, relax

Bli med relax til Myking i påsken

Påsken nærmer seg og vi gjør oss klare til tidenes påskeleir på Myking!
Vi drar onsdag 4.april og er tilbake søndag 8.april!
Så ta med deg skia, snowboardet, akebrettet eller hva du måtte ønske å ha på beina, og bli med til Myking.
Det vil også bli mye moro for de som ikke har noe behov for å utfolde seg i bakken eller skiløypa.
På kveldene legger vi opp til mye moro som konkurranser, leker, spill, filmer og ikke minst ”relax-fester!”
En av de store suksessene fra de siste årene har vært en felles tur med grilling. Vi satser på å gjenta dette i år, så ta med langrennsski, (mulig vi kan ordne noe om vi får beskjed i god tid, det er også mulig å gå dit!!)

Mer info om huskeliste, påmelding, betaling osv, finner du her.

Kun 35 plasser, førstemann til mølla!!!!

love, relax…

OBS OBS, påsken i fjor var veldig sent i april, kan garantere mer snø i år!!!!

Finnes det en god Gud i en ond verden?

Dette var temaet på relax-fest 28.01! Vi var samlet ca. 20 ungdommer hjemme hos Mats Lien, der vi spiste taco, spilte buzz og storkoste oss utover kvelden!

Litt utpå kvelden delte Mats noe av det han har hatt på hjertet den siste tiden, tanker om hvordan vi kan tro på en god Gud i en så ond verden vi lever i. Vi hører jo at Gud er allmektig og god, men hvorfor kan han da godta alt det onde som skjer i verden?
Sannheten er at Gud absolutt ikke godtar det. Jeg tror det er hjerteskjærende for Gud å se så mye ondskap som vi ser i verden i dag. Små barn som sulter, mennesker som blir undertrykt, folk som dør i krig. Det kan umulig være Guds vilje.

Så, hvorfor skjer det? Bibelen sier at Gud skapte mennesket med en fri vilje, slik at vi selv kan gjøre våre egne valg. Gud ønsker ikke å tvinge oss til å følge hans vilje, selv om det hadde gjort jorda til et bedre sted. Nei, han ønsker at vi skal få gjøre våre egne valg, og derfor vil han heller ikke tvinge deg til å bli kjent med ham. Resultatet av vår frie vilje er at mange velger å vende seg bort fra Guds vei. De tror at de selv har en bedre løsning og plan enn det Gud har.

Derfor ser vi at noen mennesker har mye mer enn de trenger, mens andre ikke har nok til salt på maten en gang. Derfor ser vi at uskyldige dør i krig, fordi menneskene med makt ser sine egne behov som viktigere enn disse stakkars, uskyldige. Det er trist å se, men Gud har gitt menneskene valget.

Det som er gledelig er at Gud har også gitt oss muligheten til å gjøre det rette! Selv om mange gjør dårlige valg, så er det også mye godt å se i verden. Folk som føler et kall med å hjelpe andre mennesker f.eks., ved å reise sørover til fattige land i Afrika for å drive hjelpearbeid. Det trenger ikke å være så mye som skal til heller. Møt personer med et smil framfor likegyldighet, spander en kebab på en som har det kjipt, bruk en halvtime av tiden din til å ta en prat med noen som trenger det! Gud har gitt oss fri vilje, og det er opp til oss å velge hva vi vil med livet!

Neste tirsdag kl. 17 inviterer vi til en samling for alle som ønsker å være med å hjelpe til i relax! Det kan være alt fra å være med i cafeen til å bli med å pynte lokaler. Kanskje er du glad i film, og vil være med å starte et filmteam? Kanskje du spiller et instrument eller synger, og kunne tenke deg å bli med i band? Møt opp og bli med!

love, relax

relax fest 28.januar

Den 28. januar er du hjertelig velkommen til å komme på relax!
Vi samles hjemme hos Mats Lien, og dørene åpner kl. 20.

Hvis det er interesse for det, så kan det hende vi lager noe middag, som alle spleiser på! Mer info kommer.
Det blir en samling utover kvelden, der Mats deler noe av det han har på hjertet.

Veibeskrivelse:
Kjør inn ved rådhuset, fortsett rett fram. Huset er brunt og er nabo med Eikli Barnehage, rett ovenfor veien til Hønefoss VGS. Ring Mats Lien (99396757), dersom du trenger hjelp med å finne fram!

Sjekk ut facebook eventen her.

love, relax

Sunday

Torsdag 27. oktober samlet vi oss en fin gjeng i Cafe Freezone til relax-kveld.
Stemningen var på topp i cafeen, som for anledingen også serverte herlige sjokolademuffins!

“Sunday” var kveldens tema, som vanlig en kortfilm av Rob Bell. Vi snakket mye om hvordan kirken er i dag, og om hva kirken bør bety for oss som tror på Jesus. Handler det kun om tomme ritualer? Rob Bell var tydelig på at vi ikke går i kirka, fordi vi må behage Gud på noen måte, eller fordi Gud trenger det, men fordi det er bra for oss å ha et godt miljø å være i. Han sammenlignet det med å gi blomster til kona. Vil hun føle den samme gleden over å få blomster, hvis mannen gir det fordi han føler seg forpliktet til det?

Hovedpoenget var å vise at det å være en Jesus-tilhenger ikke handler om rammer, men å ha en levende tro. Det var mange gode innspill. Flere delte historier der venner hadde tatt kontakt med dem i tøffe tider, fordi de visste at vedkommende var en troende. Vi avsluttet en oppbyggende kveld med å be sammen. Har du ikke vært på relax-kveld før?
Da er det på tide å sjekke det ut!!

love, relax

Livet mellom trærne

Det finnes et jødisk ordtak: En hver god gjerning en mann gjør, bruker Gud som en frø til å plante trær i Eden.

Det var en veldig hyggelig relax kveld denne torsdag, hvor vi så en Rob Bell-video ved navn “Trees”. Videoen tok utgangspunkt i to trær man kan lese om i Bibelen: Et tre som var i sentrum av Edens hage helt i jordas begynnelse, nemlig det forbudte treet Adam og Eva spiste av og som ledet til det store syndefallet, og et tre som skal vokse i Den Nye Himmelen og Jorden, som kommer etter dommedag. Dette er historiens to ytterpunkter, og mellom dem er hele historien utstrakt som en linje. På et eller annet knøttlite punkt på denne linjen, lever vi.

Hva er meningen med livet? Hva er å være kristen? Hvem er Gud?
…Kan man i det hele tatt leve for og med Gud i hverdagen? Bibelen sier klart og tydelig: JA, det kan man! Å leve med Gud er en livsstil, et valg. Det finnes nemlig en måte Gud ønsker du skal leve, en spesiell PLAN for deg, som er bedre enn noe annet du kan finne på. Gud, din elskede pappa som har skapt deg, ønsker bare det absolutt beste for deg! :-)

Dette var noe av det vi diskuterte og snakket om på relax kveld :-) Hvem tar DU med deg neste gang??

God bless
- Randi

relax-fest 08.10

Lørdag 08.10 var det klart for relax-fest igjen, og for en fest det ble!

Kl. 18 startet vi med input-samling, der Mats Lien fortsatte på serien “En alminnelig dag med Jesus”, der kveldens tema var “Arbeid”.
Serien oppmuntrer og utfordrer mennesker til å ta med seg Jesus hver dag, også de alminnelige hverdagene. En viktig del av hverdagen er for de fleste arbeid eller skole, og det er godt å vite at Jesus er interessert i å være med deg også der, ikke bare på relax på lørdager og torsdager.
Arbeid kan være en velsignelse – ikke en forbannelse. Det handler mye om å være i en jobb som gir deg mening, ha de riktige holdningene, og sist men ikke minst: ha med Jesus på laget.

Kl. 20 åpnet cafeen med Espen Ringens belgiske vafler som hovedmeny. Det var god stemning, og nærmere 50 flotte ungdommer som fikk med seg Ida Margrethe Lundemo, som sto for kveldens snakkis. Hun tok utgangspunkt i Secret Gardens “Song for a Stormy Night”, og satte teksten over i et annet perspektiv, nemlig Guds kjærlighetsforhold til oss. Hun snakket om hvordan Gud kunne hjelpe oss gjennom stormer som kommer i livet, og hvordan han er trofast og aldri forlater oss. Kristine Banggren avsluttet seansen med å synge nettopp denne sangen, akkompagnert av Nikoline Roarsdatter Christensen på piano. Vakkert!

Kl 22.30 var det igjen klart for “Simen og Tobias-spalte”, denne gangen uten Tobias, som var på ferie i Egypt. Simen, som også var på tur, var live på Skype fra hyttedoen. Forholdene var, som seg hør og bør på hytta, ikke helt optimale, men det hele ble løst ved å ta det over telefon istedet.
Som du ser så skjer det mye på relax om dagen, så ta gjerne turen innom! Førstkommende torsdag er det igjen klart for relax-kveld i Cafe Freezone! Det har så langt vært en kjempesuksess, så kom og vær med! Neste relax-fest blir en virkelig høydare. Vi drar på Ole Børud-konsert!! Stedet er Sentrumkirken Strømmen, datoen er 22.10. Ole Børud drar med seg et 10-mannsband (!), så dette blir fantastisk! Meld dere på til Stian Høibråten (99 00 16 46) eller Mats Lien (99 39 67 57)

love, relax

Flame

Torsdag 29.09 var vi igjen samlet til relax-kveld, hvor vi snakker om liv, tro og temaer som er viktige for ungdommer. Cafe Freezone var for anledningen pyntet med masse stearinlys, for å illustrere temaet for kvelden, nemlig “Flame”.

Vi fortsatte kortfilmserien til Rob Bell, og denne gangen så vi “Flame”. Den forklarte de forskjellige ordene som bibelen bruker på det å elske. Du har “raya”, som kan oversettes med venn, kompanjong eller noen å henge med. Deretter har du “ahava”, som Rob Bell beskriver som følelsen du får når nærværet av en person gjør at du ikke ville vært noe annet sted i universet enn akkurat der du er med denne personen. Den tredje flammen var “dod”, som beskrev den fysiske kontakten mellom to mennesker.
Rob Bell undret seg litt over ordet “elske”, og om vi ikke bruker det i litt feil settinger noen ganger. Vi sier jo at vi elsker vennene våres, men vi kan i samme trekk si at vi elsker taco..

Hovedpoenget til Rob Bell var å illustrere at de tre flammene brenner sterkest sammen, og ikke hver for seg. Espen Ringen oppsummerte filmen, og ledet praten i cafeen. Mange slang seg på og fortalte hva de tenkte rundt temaet. Det var en god kveld, med fine samtaler og god stemning i cafeen!

relax-kveld er annenhver torsdag (de ukene det ikke er relax-fest) kl 19! Ta turen innom for en chill kveld med bra innhold!

love, relax

Kort sammendrag fra relax 24. september

Kvelden startet med relax input kl. 18 hvor Stian sto for snakkingen. Etter dette ble det slækking før vi senere fortsatte med relax-fest. Her snakket Mats om å spre kjærlighet og Lenita og Dagfinn holdt fantastisk lovsang. Til slutt var det klart for en verdenspremie med “Simen og Tobias spalte”.

En fin og vellykket kveld!

Annonse